• Home
  • /Spiked Cycles

Spiked Cycles

Compact ‘multi-size’ frame

De geometrie van de frames is zo ontworpen dat we de meeste mensen – van klein tot groot – met slechts twee frames toekunnen. Kenmerkend is de langere wielbasis met speciale ruimte voor de accu tussen de extra schuine zitbuis en het achterwiel. Hierdoor ontstaat een ideale gewichtsverdeling en een fiets met meer rijcomfort. Het aluminium 7005frame heeft veel overeenkomsten met mountainbikeframes. Het is compact en daardoor sterk. Het fabricageproces van het alu frame garandeert een lange levensduur.

Ben je geïnteresseerd of heb je vragen? Dan kan je gerust langs komen in onze winkel voor een test rit en uitleg.

Velgen en banden

De grote 28″ wielen met ballonbanden maken het concept op passende wijze af. Grote wielen rollen beter is alom bekend, zelfs mountainbikes stappen af van hun 26” bandmaat en schuiven op naar 29”. Onze 28” velgen met dikke banden dragen bij aan het rijcomfort, de rolweerstand neemt af als de snelheid hoger is. Je gemiddelde snelheid is immers hoog en bovendien bereik je die snelheid in een paar tellen.

Verende voorvork

Alle SPIKEDfietsen zijn voorzien van een stevige verende voorvork. Dit draagt bij aan comfortabele rijeigenschappen en nog belangrijker: het zorgt er voor dat het vermogen van de naafmotor in het voorwiel optimaal wordt omgezet in tractie.

Specificaties

De Spiked 3 en 5 zijn uitgevoerd met een Shimano Premium 8-versnellingsnaaf in combinatie met zowel vóór als achter een Magura HS-11 hydraulische velgrem. Bij een Spiked Custom heb je de keuze uit 5 versnellingen van Sturmey Archer of een  8-versnellingsremnaaf van Shimano. Door de combinatie van de versnelling en de rem in de wielnaaf, heb je één kabel en remhendel nodig, waardoor de looks clean blijven en er ook minder kapot kan gaan. 

Verende zadelpen

Er zijn maar een paar verende zadelpennen op de markt, die een juist werkingprincipe hebben en de onze is er daar één van. Een en ander heeft te maken met de richting vanwaar de klappen op je zitbotten komen, deze worden namelijk vooral door het achterwiel veroorzaakt en om die klappen op te vangen heb je een ‘parallellogram’ vering nodig.  Het is beter om het zelf te ervaren om te begrijpen, hoe alles op onze fiets net anders met elkaar samenwerkt. Bij Stipbike heb je de mogelijkheid hiertoe middels een proefrit.

Leaseplan Spiked

In samenwerking met de leasewinkel kun je ook een Spiked bij Stipbike kopen, je lost dan een maandelijks bedrag af.

Klik hier voor meer informatie: https://www.deleasewinkel.nl/stipbike

Nieuwsgrierig? Neem eens een kijkje op de Spiked site! http://spikedcycles.com/nl-nl. 

Tandriemaandrijving

In plaats van een ketting kiest Spiked Cycles voor tandriemaandrijving. De onverwoestbare met kevlar versterkte polyurethaan tandriem is onderhoudsvrij en doordat er geen smeermiddelen meer nodig zijn heb je nooit meer last van smeer op je broek. Het door SR Suntour gepatenteerd excentrisch trapmechanisme haalt de spanning van de tandriem als je niet trapt. Dit komt de levensduur van zowel frame als tandriem ten goede. Met behulp van de excentrische arm wordt elke 2 seconden de trapkracht op de krachtsensor gemeten en via de controller door gegeven aan de motor in het voorwiel. Dit resulteert in een intuïtieve en directe elektrische aandrijving. In 2009, met 13 jaar ervaring als designer voor Cycles Lapierre in high-end mountainbikes en racefietsen, werd mijn nieuwsgierigheid naar de uitdagingen die elektrische fiets technologie zou kunnen bieden steeds sterker. Verbazingwekkend dat de markt hier niet op in speelde! Het merendeel van de elektrische fietsen die aangeboden werden was niets anders dan een reguliere fiets met wat elektrische componenten er op geschroefd. Een duidelijke visie ontbrak. Als ontwerpers herkenden Spiked Cycles hierin zowel de kans als de professionele uitdaging om in actie te komen.